مجله تکنولوژِی / صنایع حفاظت تصویری / دوربین مدار بسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژِی / صنایع حفاظت تصویری / دوربین مدار بسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

محدوده دید زاویه دوربین مدار بسته

محدوده دید زاویه دوربین مدار بسته
محدوده دید زاویه دوربین مدار بسته

با توجه به پیچیدگی این موضوع در دوربین های مدار بسته می توان به اندازه یک کتاب مطلب در زمینه زاویه دید دوربین های مدار بسته نوشت، اما با توجه به ماهیت مقاله و محدودیت صفحات این موضوع را به صورت پرسش و پاسخ مطرح خواهیم نمود.

زاویه دید در دوربین مدار بسته چیست؟

FOV و یا AOV به زاویه دید دوربین مدار بسته گفته می شود و می توان گفت به زاویه ای که دوربین مدار بسته می تواند ببیند گفته می شود. واحد اندازه گیری آن درجه  است.

زاویه دید در دوربین مدار بسته چند نوع است؟

در کل ۳ نوع زاویه دید افقی و عمودی و مورب در دوربین های مدار بسته وجود دارد.

چه عواملی بر مقدار این زاویه اثر گذار است؟

۳ عامل در زاویه دید در لنز دوربین های مدار بسته وجود دارد.

  •  ۱ – فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته
  •  ۲ – اندازه سنسور تصویر (قطر سنسور به اینچ)
  •  ۳ – نسبت ابعاد تصویر یا برش تصویر به عنوان مثال ۴:۳، ۱۶:۱۰، ۱۶:۹

متداول ترین زاویه دید در این دوربین ها معمولا لنز ۳٫۶ میلی متری بیش ترین استفاده را در دوربین های مدار بسته دارد که با دوربین با سنسور ۱٫۳  اینچی زاویه دیدی برابر با حدود ۷۰ درجه دارد.

چه فرمولی برای محاسبه زاویه دید در دوربین های مدار بسته وجود دارد؟

فرمول ( h/2f ) X = 2Arctan   که در این فرمول x زاویه دید بر حسب درجه و h عرض سنسور تصویر بر حسب میلی متر و f فاصله کانونی لنز بر حسب میلی متر می باشد.

متداول ترین زاویه دید در این دوربین ها چیست؟

معمولا لنز ۳٫۶ میلی متری بیش ترین استفاده را در دوربین های مدار بسته دارد که با دوربین با سنسور ۱٫۳ اینچی زاویه دیدی برابر با حدود ۷۰ درجه دارد.

آیا این جمله که هر چه زاویه دید بیشتر باشد بهتر است، درست است؟

خیر، زاویه دید بالا برابر است با پوشش حداکثری از محل نصب دوربین مدار بسته و کوچکتر شدن سوژه ها در تصویر به اصطلاح واید. نتیجه بهتری حاصل می شود پس انتخاب دوربین مدار بسته مناسب با لنز مناسب برای نصب بسیار حائز اهمیت است.

آیا در دوربین های تحت شبکه IP این زاویه متفاوت با دوربین های آنالوگ HD است؟

خیر، زاویه دید دوربین های تحت شبکه و دوربین های آنالوگ HD متفاوت نخواهد بود اگر اندازه سنسور و فاصله کانونی لنز به نسبت طول و عرض تصویر در آن ها برابر باشد.

بیشترین زاویه دید در دوربین های مدار بسته چقدر است؟

دوربین های مدار بسته ای وجود دارد که دارای زاویه دید ۱۸۰ و ۳۶۰ درجه می باشد. به این نوع دوربین ها به اصطلاح Fisheye یا چشم ماهی گفته می شود.

آیا امکان محاسبه این زاویه در طراحی ها بدون حساب ریاضی وجود دارد؟

بله، زاویه دید در هر چشم انسان حدودا ۷۵ درجه است. اگر شما یک چشم را بسته و با یک چشم از محل نصب دوربین به محل نگاه کنید، به صورت تجربی می توانید نوع لنز مورد نیاز و محل نصب را تعیین کنید.

زاویه دید، پارامتر مهمی است که رعایت آن الزامی می باشد، زیرا در صورت عدم رعایت این پارامتر، عدم دید کافی یا عدم اشرافیت به سوژه را در بر خواهد داشت که باعث پایین آمدن کیفیت کار و عدم رضایت مشتری خواهد گشت.

 

مقالات مرتبط با دوربین های مداربسته:

1.      فناوری ابری در صنعت امنیت

2.      موضوعات مهم نظارت تصویری در سال 2021

3.      پارکینگ هوشمند

4.      تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها

5.      ذخیره سازی اطلاعات در سیستم حفاظت تصویری

6.      دوربینهای پوشیدنی

7.      کنترل دسترسی یکپارچه

8.      پهپاد حفاظتی

9.      حفاظت از مرز ها

10.  حفاظت سایبری در دوربین های مداربسته

11.  نکاتی درباره اکسس کنترل

نصب دوربین مدار بسته در فرودگاه

نصب دوربین مدار بسته در فرودگاه
نصب دوربین مدار بسته در فرودگاه

با توجه به این که وسعت فرودگاه ها بزرگ و به طبع تعداد دوربین ها زیاد  و نیاز به رزولوشن های بالا می باشد لذا فقط از دوربین های تحت شبکه استفاده می کنیم.

نصب دوربین مدار بسته اسپیددام در فرودگاه ها

برای داشتن دید کلی و کنترل آنلاین در حالت تصاویر زنده می توان در فرودگاه ها از دوربین های اسپیددام استفاده کرد. این دوربین ها باید دارای قابلیت چرخش اتوماتیک و دستی و قابلیت تعقیب سوژه متحرک را داشته باشند، و همچنین دوربین های مدار بسته گردان که در محیط بیرون سالن فرودگاه نصب می گردند باید دارای تکنولوژی StarLight باشند تا بتوانند در شب نیز تصاویر رنگی قابل قبولی ارائه دهند.

در کل نصب دوربین های گردان (Speed Dome) در فرودگاه ها به عنوان مکملی برای سیستم دورلبین مدار بسته ثابت (Fix) اجتناب ناپذیر است پیشنهاد می شود با زون بندی بین دوربین های اسپیددام و ایجاد حساسیت بین زون ها تا حد زیادی، میزان خطا و سوژه از دست رفته را به حداقل برسانید.

نصب دوربین های مدار بسته فیکس یا ثابت در فرودگاه

دوربین های مدار بسته ثابت در فرودگاه ها نقش نگهبانان و ناظران ۲۴ ساعته بدون خستگی را ایفا می کنند. این دوربین های مدار بسته باید دارای خصوصیات هوشمند نیز باشند. رزولوشن بالا اولین و مهم ترین ویژگی دوربین های لنز ثابت در فرودگاه ها می باشد، که دوربین هایی با رزولوشن ۲ مگا پیکسل برای محیط داخل و دوربین های با رزولوشن ۴ مگا پیکسل و بالاتر برای محیط بیرون پیشنهاد می شود. شایان ذکر است با توجه به اهمیت سوژه باید تعداد دوربین ها کافی باشد.

در حال حاضر دوربین های مدار بسته صرفا وظیفه ی ضبط تصاویر را ندارند، بلکه بعنوان عاملی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری محسوب می شوند هوشمند بودن دوربین های مدار بسته می تواند کمک شایانی برای میسر گشتن این مهم باشد.

چه انتظاراتی از دوربین های مدار بسته داخل فرودگاه ها می رود؟

دوربین های مدار بسته فرودگاهی باید دارای قابلیت های هوشمندی به شرح ذیل باشند:

  • تشخیص چهره

این قابلیت در دوربین ها باعث شناسایی سریع و بی نقص متهمان می شود، ضمنا می توان از طریق این قابلیت جست و جو بر اساس چهره ی شخص در بازبینی ها را انجام داد.

  • تشخیص اشیا جا مانده

توسط این ویژگی، دوربین مدار بسته می تواند تشخیص دهد که بسته ای بیشتر از زمان طبیعی در محلی رها شده است و از این طریق بسیاری از حملات تروریستی را می توان خنثی کرد.

  • هشدار عبور از خط

این قابلیت در دوربین های مدار بسته فرودگاهی بسیار کاربرد دارند و در این صورت تمامی محل هایی که نیاز است کسی از آن ها عبور نکند مورد حفاظت دوربین مدار بسته قرار می گیرند و با عبور شخص از این مناطق هشدار به مرکز مانیتورینگ ارسال می شود.

  • پرسه زدن مشکوک

دوربین های مدار بسته فرودگاهی قابلیت تشخیص پرسه زدن های بی مورد را دارا می باشند.

  • فنس مجازی

می توان با فنس کشی مجازی در قسمتی از فرودگاه از ورود و خروج افراد به آن محل جلوگیری کرد.

  • عبور یک طرفه

در هر قسمتی که نیاز باشد عبور از یک سو انجام گیرد این آپشن در دوربین های مدار بسته فرودگاهی وجود دارد و در صورت عبور غیر مجاز هشدار به مرکز مانیتورینگ ارسال خواهد شد.

  • تشخیص فوکوس نبودن دوربین مدار بسته

فوکوس نبودن دوربین مدار بسته عبارت است از چرخش غیر عمدی یا عمدی لنز و تغییر محل فاصله کانونی آن که باعث تاری تصویر می باشد. سیستم های مدار بسته فرودگاهی هوشمند و حرفه ای، این موضوع را تشخیص و به واحد مانیتورینگ اطلاع می دهند.

  • جا به جا کردن دوربین

در صورت جا به جایی دوربین مدار بسته در فرودگاه ها این قابلیت در این گونه دوربین ها می بایست وجود داشته باشد که سریعا به مرکز مانیتورینگ اطلاع داده شود. قابلیت های ذکر شده در بالا تنها بخشی از کارایی های مورد تصور برای نصب دوربین مدار بسته در اماکن مهمی نظیر فرودگاه ها می باشد.

دوربین های فرودگاهی در کجا باید نصب شود؟

از دوربین های مدار بسته تحت شبکه هوشمند می توان در قسمت های مختلف فرودگاه به شرح ذیل استفاده کرد:

  1. ورودی اتومبیل ها فضای داخل و بیرون پارکینگ ها
  2. ورودی و داخل آسانسورها
  3. قسمت های انتظار مسافرین و محل های سپردن چمدان ها
  4. گیت های ورودی
  5. فضای عمومی و اختصاصی کانترهای پرواز
  6. قسمت چک پاسپورت و کانتر خروجی
  7. فضای بیرونی هواپیما و اتومبیل های داخل باند
  8. قسمت های مختلف بار مسافری هواپیمایی و در کل کلیه نقاطی که در یک فرودگاه حائز اهمیت می باشند را باید با دوربین های مدار بسته تحت پوشش قرار داد.

در طول روز جمعیت قابل توجهی در فرودگاه تردد می نمایند، حفظ امنیت در فرودگاه ها بسیار حیاتی و مهم می باشد بنابراین انتخاب تجهیزات نظارت تصویری بشدت مهم و حساس می باشد. مواردی همچون وضوح تصویر، هوشمندی، پایداری و … مواردی مهم در انتخاب یک سیستم نظارت تصویری می باشد که اگر رعایت نشوند می توانند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشند.

مقالات مرتبط با دوربین های مداربسته:

1.      دوربین مدار بسته

2.      قیمت دوربین مداربسته

3.      قیمت دوربین مدار بسته

4.      خرید دوربین مداربسته

5.      خرید دوربین مدار بسته

6.      قیمت دوربین مداربسته

آشنایی با آدرس آی پی دوربین مدار بسته

آشنایی با آدرس آی پی دوربین مدار بسته
آشنایی با آدرس آی پی دوربین مدار بسته

با ورود دوربین های تحت شبکه به بازار و با توجه به کیفیت فوق العاده این دوربین ها و طرفداران زیادی که پیدا کرده، داشتن دانش اولیه در مورد مفاهیم شبکه به یک ضرورت در این زمینه تبدیل شده و نصابان و کار شناسان سیستم های مدار بسته بدون داشتن این دانش قادر به پیاده سازی دوربین تحت شبکه نمی باشند .

عبارت IP مخفف Intemet Protocol می باشد و یکی از پروتکلهای ارتباطی در شبکه است، آدرس های IP از کلاسهای مختلفی برخوردارند که هر کدام در رنج خاصی قرار دارد و کاربرد خاص خود را دارد.

در سیستمهای امنیتی به دلیل کوچک بودن شبکه معمولا از IP کلاس C استفاده می شود مگر اینکه سیستم در شبکه بزرگتری نصب شود که در این صورت حتما به یک متخصص شبکه نیاز خواهید داشت. آدرسهای IP برای برقراری ارتباط بین دستگاه هایی که در یک شبکه به هم متصل هستند استفاده می شوند و همینطور کلاسهای مختلف IP و Subnet های مختلف برای جدا سازی این شبکه ها استفاده می شو.د.

آدرسهای IP از ۴ قسمت تشکیل شده اند و هر قسمت با علامت از یکدیگر جدا شده اند، مانند ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ که این یک IP کلاس C می باشد. در IP  های کلاس C 3 قسمت اول یعنی ۱۹۲٫۱۶۸٫۱ معرف Net ID وقسمت آخر یعنی عدد ۱ معرف Host ID می باشد. Net ID  مانند نام فامیلی می باشد. همانطور که در یک خانواده نام فامیلی تمام اعضای خانواده یکی می باشد، در یک شبکه نیز Net ID تمام دستگاه ها باید یکی باشد در غیر این صورت ارتباط برقرار نخواهد شد

( مگر در موارد خاص که در شبکه های کوچک و کم اهمیت استفاده ای ندارد)، یعنی اگر Net ID یک دستگاه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱ و Net ID دستگاه دیگری ۱۹۲٫۱۶۸٫۲ باشد این دو دستگاه قادر به ارتباط نیستند و حتما باید هر دو دستگاه یک Net ID داشته باشند مگر از طریق تنظیمات خاص نرم افزاری و یا تجهیزات سخت افزاری که برای Routing استفاده می شوند و در شبکه های کوچک کاربردی ندارند.

Host ID نیز مانند نام کوچک می باشد، همانطور که در یک خانواده نام کوچک اعضا باید با هم متفاوت باشد، در یک شبکه کامپیوتری نیز Host ID تمام دستگاه ها باید با هم متفاوت باشد در غیر این صورت شبکه دچار اختلال شده که موجب کند شدن و یا قطعی شبکه می شود، به این حالت اصطلاحا IP Conflict گفته می شود. یعنی اگر Net ID یک دستگاه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱ و Host ID آن ۱ باشد،

یعنی آدرس IP کامل دستگاه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ باشد و دستگاه دیگری در شبکه با همین IP وجود داشته باشد، شبکه دچار اختلال می شود و حتما باید Host ID آن تغییر کند. به عنوان مثال می توان Host ID دستگاه جدید را به ۲ یا عدد دیگری که در شبکه استفاده نشده است تغییر داد مانند: ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲ – ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۳ – ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۴ و الی آخر.

هر دستگاهی که می خواهد در یک شبکه به تبادل اطلاعات بپردازد (کامپیوتر، گوشی، دوربین و …) باید یک شناسه داشته باشد که این شناسه IP نامیده می شود. ( از طریق IP دستگاه ها یکدیگر را یافته و به تبادل اطلاعات با یکدیگر می پردازند)

اگر از IP های استفاده شده در شبکه اطلاعی ندارید می توانید از نرم افزارهای مخصوص اسکن IP مانند Advanced IP Scanner استفاده کنید، به این صورت که رنج IP مورد نظر را در این برنامه وارد کرده و روی Scan کلیک کرده و صبر کنید تا لیست تمام IP های موجود در شبکه را به شما نشان دهد.

برای پیاده سازی یک شبکه ی کامپیوتری، می بایست متناسب با شرایط پروژه، تصمیم به IP دهی برای اجزای مختلف شبکه نموده تا برای عیب یابی و IP دهی دستگاه های جدید دچار چالش های مختلف نشوید. البته پروتکل DHCP به صورت اتوماتیک، عمل تخصیص IP را انجام دهد.

مقالات مرتبط با دوربین های مداربسته:

1.      10 تکنولوژی جدید در دوربین های مداربسته

2.      واترمارک دوربین مدار بسته

3.      حافظت از سیستم های تحت شبکه

4.      قابلیت تشخیص شی رها شده در دوربین مداربسته

5.      علت بوق زدن دستگاه DVR

6.      تحلیل ویدئویی در دوربین های مداربسته

امنیت دیتا سنترها

بررسی عملکرد و قابلیت های دوربین مداربسته ضد گرد و غبار و ضد مه

دوربین مداربسته ضد گرد و غبار و مه
دوربین مداربسته ضد گرد و غبار و مه

کیفیت تصاویر یک فاکتور بسیار مهم در دوربین های مداربسته

است. در حال حاضر تولید کنندگان،دوربین های مگاپیکسلی،

با کیفیت تصویر بالا ، مجهز به لنز های مرغوب و با قیمتی

مناسب تولید می  کنند.

با این حال،کیفیت تصاویر ارائه شده تنها به مگاپیکسل دوربین محدود

نمی گردد بلکه عواملی همچون رنگ،کنتراست و…نیز بر ان تاثیر گذار

است. یک دیگر از عوامل،شرایظ جوی است، که تاثیر بسزایی بر

کیفیت تصویر دوربین های های ها مداربسته دارد . شرایط جوی بد

مانند باران، بخار،گرد و غبار و مخصوصا مه گرفتگی میتواند به طرز

چشمگیری کیفیت تصاویر را کاهش دهند. کیفیت تصاویر در هوا با

نور کافی و افتابی نسبت به هوای بارانی، غبار آلود و مه گرفته می

تواند تفاوت چشمگیری داشته باشد.اغلب ذرات معلق حاوی رطوبت

و بخاد دلید اصلی کاهش کیفیت می باشند. میزان پایین کنتراست

در زمان مه گرفتگی، باعث کاهش کیفیت تصویر می شود. در نتیجه

جزئیات تصویربه خوبی قابل دیدن نیست. اما وجود این عوامل طبیعی

نباید بر عملکرد دوربین های مداربسته در کنترل و نظارت خللی وارد

نماید. در واقع اینکه تحت شرایط بد اب و هوایی نتوان حرکت و نوع

سوژه را در تصاویر تشخیص داد، مشکل بزرگی محسوب می گردد.

دوربین های مورد استفاده در فضاهای رو باز می بایست کارایی لازم

را داشته باشند و حتی در شرایط مه گرفتگی و … نیز تصاویری واضح

ارائه دهند.

حوه عملکرد تکنولوژی نdefog

تکنولوژی defog موجود در دوربین های مداربسته جهت حل مشکلات

موجود در نظارت بر محیط های روباز این مشکل را بر طرف کرده است

و با کیفیت مناسب در هنگام مه گرفتگی یا وجود گرد و غبار داشت.

نحوه عملکرد این فناوری بدین شکل است که الگوریتم تقویت کنتراست

قبل از ارسال و فرایند فشرده سازی، در دوربین به سیگنال ویدئویی

اضافه می شود و میزان بهبود کیفیت تصویر بر اساس چگالی مه

صورت می گیرد. این الگوریتم دو مرحله ای است:

۱٫تشخیص چگالی مه در تصویر

۲٫بازسازی و تصحیح سیگنال ویدئویی

این الگوریتم تراکم پیچیدگی های تصویر را پیکسل به پیکسل تحلیل کرده

و کنتراست و وضوح تصویر  می افزاید. به دلیل اینکه تنظیمات این الگوریتم

در داخل دوربین انجام می گیرد، در نتیجه هیچ گونه تاخیری در ارسال

تصاویر اتفاق نمی افتد. وجود این فناوری دیجیتال در دوربین های مدار

بسته باعث گردیده تا بتوان از آنها در بسیاری از پروژه های نظارتی در

سطح شهر،جاده ها،فرودگاه ها و کنترل ترافیک تحت شرایط آب و

هوایی گوناگون استفاده نمود.

1.      دوربین مداربسته هایک ویژن

2.      دوربین مداربسته

3.      دوربین مدار بسته

4.      قیمت دوربین مدار بسته

5.      خرید دوربین مداربسته

6.      خرید دوربین مدار بسته

7.      هایک ویژن

8.      دوربین هایک ویژن

9.      دوربین مداربسته هایک ویژن

دوربین مداربسته

بررسی رشد و گسترش بازار جهانی دوربین مداربسته تا سال 2025

رشد چشمگیر بازار جهانی دوربین مداربسته

رشد چشمگیر بازار جهانی دوربین مداربسته

بازار جهانی دوربین مداربسته

موسسه Transparency  Market  Research اخیرا گزارشی را درباره شرایط کنونی بازار

جهانی دوربین های مدار بسته و پیش بینی روند تغییرات آن تا سال ۲۰۲۵ ارائه داده

است. نتایج این گزارش نشان می دهد که بازار CCTV رشد قابل توجهی را تجربه کرده

است که مهم ترین دلایل آن عبارتند از:

  • حضور روز افزون تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزاری که برای تقویت موقعیت شان و افزایش فروش همواره در تلاش برای ارائه تکنولوژی های جدید و خلاقانه هستند.
  • سرعت بالای رشد بازار خرده فروشی های مدرن.
  • سرمایه گذاری های گسترده در بخش تحقیق و توسعه سیستم های نظارتی و حفاظتی.
  • گسترش حملات تروریستی در جهان و تهدید امنیت عمومی کشورها.

از بین انواع دوربین های مدار بسته مانند دوربین اسپید دام، دوربین دام، دوربین بولت،

دوربین باکس و …    دوربین های دام با در اختیار داشتن حدود ۴۵ درصد سهم بازار به

عنوان رهبر بازار جهانی در پایان سال ۲۰۱۶ شناخته می شود.

بازار جهانی CCTV

از نظر نوع تکنولوژی نیز هم چنان دوربین های آنالوگ سهم بازار بیشتری را در اختیار دارند.

از دیدگاه محدوده جغرافیایی بازار جهانی CCTV توسط آمریکای شمالی و آسیا اقیانوسیه

کنترل می شود. مطابق پیش بینی TRM بازار آسیا اقیانوسیه که توسط چین به علت

تولید ارزان قیمت محصولات تغذیه می شود، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ با ثبت نرخ رشد

سالانه مرکب ۱۴٫۶ درصد (CAGR) از سایر مناطق پیشی خواهد گرفت و به ارزش حدودی

۹٫۵۵۴ میلیارد دلار می رسد. برای بازار آمریکای شمالی نیز رشد ۱۰٫۲ درصد (CAGR) پیش

بینی می شود. بازار خاور میانه، آفریقا و آمریکای جنوبی سرعت رشد کمتری را نسبت به

این مناطق تجربه خواهند کرد. به طور کلی محققان انتظار نرخ رشد تند ۱۲٫۷ درصد (CAGR)

به ارزش جهانی  ۲۳٫۳۲  میلیارد دلار را تا سال ۲۰۲۵ دارند.

1.      دوربین هایک ویژن

2.      دوربین مداربسته هایک ویژن

3.      دوربین مداربسته

4.      دوربین مدار بسته

5.      قیمت دوربین مداربسته

6.      قیمت دوربین مدار بسته

7.      خرید دوربین مداربسته

8.      خرید دوربین مدار بسته

9.      هایک ویژن

دوربین هایک ویژن