صاحبان کسب و کارهای کوچک و مشاغلی که طراحی سایت
انجام داده اند به خوبی از ارزش دیجیتال مارکتینگ مطلع هستند و می دانند
که برای جلب توجه مشتریان نسبت به شرکت خود باید به تبلیغ خدمات و محصولات
خود بپردازند. با این حال، بخاطر اینکه کسب و کاری کوچک هستند، منابع و
سرمایه محدودی هم دارند.
با اینکه کمپین دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و
کاری هزینه دارد اما در واقع یک نوع سرمایه گذاری است و قطعا که سرمایه
شما همراه با سود بازخواهد گشت. به همین دلیل این استراتژی مخصوصا برای کسب
و کارهای کوچک بهترین گزینه است و بیشترین نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را
خواهد داشت.
مقایسه دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتالی) با بازاریابی سنتی
بسیاری
از کارآفرینان چون نسبت به بازگشت سرمایه مطمئن نیستند، برای سرمایه گذاری
در این شیوه بازاریابی نیز مردد هستند و در نظر آنها صرفا هزینه کردن است.
بخش اعظم این ترس و نگرانی بخاطر تجربیات آنها از استراتژی بازاریابی سنتی
است که برای مثال می توان به پخش کردن تراکت، نصب پوسترها و اعلامیه ها،
چاپ آگهی در روزنامه ها و مطبوعات اشاره کرد.
در ابتدای کار شاید
بازاریابی سنتی ایده خوبی به نظر برسد چون که چندین دهه مورد پذیرش بوده و
استفاده گسترده ای داشته است و ضمن اینکه به شما این امکان را می دهد که
طبق بودجه خود عمل کنید.
با این وجود، بی فایده بودن و نداشتن اثرگذاری
مناسب در شیوه بازاریابی سنتی اثبات شده است مثلا پخش تراکت کاملا تصادفی
است و هیچ فکر و هدفی بابت اینکه چه کسی این تبلیغات را دریافت خواهد کرد
وجود ندارد. همین مورد هم در مورد استفاده از پوسترها و سایر موارد صادق
است و نمی توانید با اطمینان بگویید کسانی که از طریق این استراتژی با کسب و
کار شما آشنا می شوند، مشتری دائمی شما خواهند شد.
ضمنا در شیوه
بازاریابی سنتی سنجش نتایج کار بسیار دشواری است و نیازمند صرف هزینه های
بسیار زیادی خواهد بود چرا که با این استراتژی نمی توان به راحتی نتایج
تلاش های بازاریابی را ارزیابی کرد.
در مقابل، دیجیتال مارکتینگ نه
تنها معایب بازاریابی سنتی را ندارد بلکه حتی از مزایایی فراتر از آن هم
برخوردار است و همین باعث شده که صاحبان هوشمند کسب و کارهای مختلف به سمت
این استراتژی کشیده شوند.
چرا کسب و کارهای کوچک باید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری کنند؟
واضح
ترین دلیل این است که ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم. شاید همین الان
که این متن را مطالعه می کنید از یک گوشی هوشمند سایت رایان را باز کرده
باشید که طبق بررسی های انجام شده احتمال آن بالای 65% است.
تکنولوژی
دیجیتال کار و زندگی را خیلی راحتتر و ساده تر کرده است و تکامل پیدا کردن
تکنولوژی موبایلی همراه با ارتقای کلیه مزایای دنیای دیجیتال به سطح جدیدی
بوده است.
از نقطه نظر مشتریان، تکنولوژی دیجیتال، دسترسی به اطلاعات
را راحتتر کرده است مخصوصا که الان بیش از 1 میلیارد وب سایت در سطح
اینترنت وجود دارد اما تنها درصد کمی از آنها فعال هستند با این حال همین
درصد کم نیز منابع اطلاعاتی ارزشمندی در اختیار دارند.
امروزه در سطح
اینترنت سرچ کردن فعالیت عمده کاربران است و این اتفاق دائما هر روز اتفاق
می افتد تا به نیاز یا علاقه خود پاسخ دهند. در کنار این مورد، فناوری
موبایلی نیز به حدی رسیده است که 65% ترافیک آنلاین را تشکیل می دهد تا
اطلاعات به راحتی در دسترس همگان باشد.
به همین منوال، تکنولوژی
موبایلی باعث شده تا مشتریان برای صاحبان کسب و کار بیشتر در دسترس باشند.
اینترنت شبیه به یک جاده دو طرفه است. مشتریانی که به خدمات و محصولات شما
نیاز داشته باشند می توانند به روش های مختلف کسب و کار شما را پیدا کنند.
مثلا سرچ کردن، بازدید از صفحه رسانه های اجتماعی یا پیدا کردن کسب و کار
در دایرکتوری سرچ آنلاین و غیره از جمله روش هایی است که کاربران به وب
سایت یا کلا کسب و کار شما دسترسی پیدا خواهند کرد.
اما وقتی شما می توانید به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید چرا صبر کنید که مشتریان، شما را پیدا کنند؟
به همین دلیل به کسب و کارهای کوچک توصیه می کنیم تا حتما در دیجیتال
مارکتینگ سرمایه گذاری کنند تا روش های متعددی برای پیدا کردن مشتریان برای
شما و هم روش های متعددی برای مشتریان جهت پیدا کردن کسب و کار شما ایجاد
گردد.
در ادامه به بررسی 5 دلیل بسیار مهمی می پردازیم که عنوان می کنند چرا باید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری کنید:
1- رشد اینترنت متوقف نمی شود
ارتباط
مستقیمی بین رشد جمعیت و کاربران اینترنت وجود دارد به نحوی که در سال
1995 تنها 16 میلیون کاربر به اینترنت دسترسی داشتند و این جمعیت معادل 4%
بود اما امروزه 4 میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند که حدود 53% کل
جمعیت است که تخمین زده می شود تا سال 2021 این رقم به 4.6 میلیارد نفر
برسد.
اما این آمار و ارقام چه معنایی دارند؟ یعنی مشتریان شما آنلاین
هستند و در نتیجه اگر وب سایت نداشته باشید، نخواهید توانست به کمک دیجیتال
مارکتینگ روی فرصت های بیشماری که در فضای اینترنت هستند سرمایه گذاری
کنید در نتیجه شانس موفقیت و ارتقای کسب و کار خود را از بین خواهید برد.
البته در نظر داشته باشید که فقط در اختیار داشتن وب سایت کافی نیست بلکه
باید وب سایت شما ریسپانسیو باشد تا مشاهده آن روی دستگاه های موبایل با
هیچ اشکالی مواجه نگردد.
2- می توانید از بودجه خود حداکثر استفاده را ببرید
دیجیتال
مارکتینگ نه تنها مؤثرتر از بازاریابی سنتی است بلکه مقرون به صرفه تر هم
است چون برخلاف بازاریابی سنتی محتوای خود را به صورت تصادفی در اختیار
افراد قرار نمی دهید بلکه مخاطبین خود را هوشمندانه و با برنامه ریزی قبلی
انتخاب می کنید و کاری می کنید که فقط این افراد مشاهده کنند.
به کمک
دیجیتال مارکتینگ در واقع شما یک رویکرد بازاریابی متمرکز و هدفمند دارید
که به شما امکان حداکثر بهره مندی و استفاده از بودجه و سرمایه را می دهد
چون محتوای خود را با فکر و هدف بیشتری تولید می کنید و تمامی انواع
محتواها اعم از ویدیوها، اینفوگرافیک ها، پست ها و مقالات همه با هدف اطلاع
رسانی متناسب با نیاز مخاطبین بازار هدف ایجاد شده و منتشر می گردند.
به کمک دیجیتال مارکتینگ افرادی که به محتوای شما علاقه مند باشند با سرچ
در اینترنت پیدا کرده و شما را فالو خواهند کرد و با کلیک ساده بر روی وب
سایت شما به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود در مورد کسب، محصولات و خدمات شما
دست پیدا خواهند کرد.
لازم نیست که همه کارهای مورد نیاز برای رشد کسب
و کار خود را در یک مرحله به انجام برسانید چون به کمک برنامه دیجیتال
مارکتینگ خود می توانید برای توزیع محتوای خود برنامه ریزی کنید و این
برنامه ریزی را متناسب با بودجه خود تدوین نمایید.
مثلا طبق برنامه
دیجیتال مارکتینگ خود ابتدا هدف گذاری را روی ارسال 4 پست در ماه قرار می
دهید و وقتی تعداد فالوورهای خود را 20% افزایش دادید، میزان آن را به 6
پست در ماه می رسانید. به همین منوال به هر میزان که استراتژی دیجیتال
مارکتینگ شما نتایج بهتری رقم بزند می توانید کم کم کیفیت و تعداد محتوای
خود را نیز بالاتر ببرید.
3- رفتار مشتریان تغییر کرده است
به دلیل اینکه استراتژی دیجیتال مارکتینگ و اینترنت، دسترسی به اطلاعات را بهتر و سریعتر کرده اند، مشتریان در مورد حمایت از کسب و کارها و تبدیل شدن به مشتری دائمی آنان هوشمندانه تر عمل می کنند. مثال عالی در این باره اظهار نظرات و کامنت های آنلاین سایر مشتریان است که ابتدا افراد نظرات و امتیازهای داده شده به یک محصول یا خدمات را می خوانند و سپس خرید می کنند:
- 90% خریداران احتمالی یک وب سایت قبل از بازدید از یک کسب و کار، ابتدا اظهار نظرات آنلاین را مطالعه می کنند
- اظهار نظرات مشتریان در فضای اینترنت در 67.7% موارد روی تصمیمات خریداران اثرگذار هستند
- 84% مشتریان عنوان کرده اند که دقیقا مشابه با روال قبل که به اظهار نظرات شخصی و حضوری افراد اعتماد می کردند الان نیز به اظهار نظرات آنلاین اعتماد کرده و سپس برای خرید تصمیم می گیرند
امروزه به لطف فضای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ مشتریان می توانند با صرف زمان اندکی سرچ به اطلاعات خوبی قبل از خرید یک محصول دست پیدا کنند و این یک مزیت فوق العاده است.
در کنار اظهار نظرات و کامنت های آنلاین مشتریان قبلی، مشتریان برای تحقیق کردن از منابع زیر هم کمک می گیرند:
- رسانه های اجتماعی
- دایرکتوری های آنلاین موتور جستجو
- فروم های چت
4- 24 ساعت 7 روز هفته می توانید فعال باشید
وب
سایت برخلاف یک مغازه همیشه در دسترس است و نقش ویترین مغازه شما را بازی
می کند. خریداران و مشتریان از سراسر دنیا می توانند وارد وب سایت شما شده،
محتوای آن را ببینند و در مورد محصولات و خدمات آن اطلاعات کسب کنند. به
همین ترتیب نیز محتوای شما در رسانه های اجتماعی، سایت ها، نظرات و کامنت
های آنلاین و غیره هم به کمک اینترنت در دسترس کاربران است و به کمک
دیجیتال مارکتینگ بیشتر و سریعتر شناخته می شوید.
با داشتن وب سایت و
استراتژی موفق و هدفمند دیجیتال مارکتینگ هیچ فرصتی را از دست نخواهید داد.
مثلا تیم بخش پشتیبانی مشتریان می توانند به صورت دورکاری فعالیت کنند تا
هر زمان در مورد محصولات و خدمات سؤال و انتقادی مطرح شد بتوانند سریعتر
پاسخ دهند.
یا به عنوان مثال تیم خدمات مشتریان صفحات رسانه های
اجتماعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما می توانند فورا در هر زمان و
مکانی به کامنت ها و سؤالات فالوورهای شما پاسخ دهند و یا در صورت نیاز
محتواهای بی ربط و لینک های بی استفاده را حذف کنند.
5- عملکرد و نتایج تلاش های استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را می توانید در لحظه ارزیابی کنید
خصوصیت
دیجیتال مارکتینگ این است که ابزارهای تجزیه و تحلیل آنلاین دارد که به
کمک آن می توانید عملکرد و نتایج حاصل شده از کمپین بازاریابی دیجیتال خود
را ارزیابی کنید.
ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلف می توانند به دقت نقاط
قوت و ضعف استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما را مشخص کنند و در مورد اینکه
بازدیدکنندگان بیشتر از چه طریقی و از کجا وارد وب سایت شما می شوند و به
کدام نوع محتوا علاقه بیشتری نشان می دهند، اطلاعاتی در اختیار شما
بگذارند.
به همین دلیل به کمک این ابزارهای تجزیه و تحلیل شواهد محکم و
مستندات قوی دارید که نشان می دهد کدام پروسه ها، ابزارها و تکنیک ها در
استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما، RPI (شاخص قیمت خرده فروشی) بهتری برای شما
دارند و در نتیجه در اتخاذ تصمیمات هدفمند و صحیح به شما کمک می کنند تا
روی مواردی که ارزش بیشتری دارند سرمایه گذاری کنید.
این قابلیت
دیجیتال مارکتینگ که به شما امکان ارزیابی عملکرد ابزارها و پروسه های
اتخاذ شده را می دهد کافیست تا از آن به عنوان استراتژی برتر خود استفاده
کرده و از بودجه و سرمایه خود بهترین استفاده را ببرید.
جمع بندی:
چرا کسب و کارهای مختلف در مورد سرمایه گذاری روی دیجیتال مارکتینگ مردد هستند؟
مشابه همه صاحبان کسب و کارهای کوچک، باید ایده و فکری بی نقص در مورد سرمایه گذاری روی استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.
به خوبی مطلع هستید که کاربران همیشه به اینترنت دسترسی دارند و می دانید
که مشتریان و کسب و کارهای مختلف از جمله رقیبان شما روز به روز برای تصمیم
گیری در مورد زندگی، کار، خرید و غیره بیشتر به تکنولوژی موبایلی وابسته
می شوند و این اهمیت بکارگیری دیجیتال مارکتینگ است با این حال تردید و ترس
وجود دارند:
- چطور استراتژی دیجیتال مارکتینگ را استارت بزنم؟
- بودجه خیلی کمی در اختیار دارم و نمی دانم چقدر برای راه اندازی و ادامه دادن بازاریابی دیجیتالی باید هزینه کرد؟
- تجربه، زمان و تخصص کافی ندارم و نمی دانم که چه کسی عهده دار مدیریت استراتژی بازاریابی دیجیتال کسب و کار ما خواهد شد؟
- ریسک های بکارگیری استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چطور باید با آنها مقابله کرد؟
- اگر هم از بازاریابی دیجیتالی استفاده کنیم بازگشت سرمایه منطقی مورد انتظار چقدر باید باشد؟
شما همین الان جهت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با شرکت رایان تماس بگیرید و به راحتی بر این مشکلات و ترس ها غلبه کنید و موفقیت و پیشرفت را وارد کسب و کار خود کنید.