این یک چالش رایج است، امروزه بسیاری از کسب و کارها اهمیت کانالهای دیجیتال و موبایلی را برای دسترسی و حفظ مشتریان میدانند. با این حال، آنها یک برنامه منسجم و یکپارچه برای رشد و تعامل با مخاطبان خود به طور مؤثر ندارند، بنابراین بسیاری از کسب و کارها از 10 مشکل بسیار رایج به دلیل نداشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ که در این مقاله بیان شده رنج میبرند و از این رو از رقبای خود شکست میخورند.
در حال حاضر مالکان کسب و کارها متوجه شدهاند که دیگر تکنیکهای بازاریابی سنتی متداول نیستند. به این دلیل است که جهان به سرعت در حال تغییر است و از این رو به طور پیوسته باید تکنیکهای خود را با تغییرات سازگار کنند. کسب و کارها به استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی نیاز دارند تا بتوانند در دنیای کسب و کار امروزی رقابت کنند. دیجیتال مارکتینگ که برخی اوقات به نام بازاریابی آنلاین شناخته میشود، به عنوان روشی برای بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از شبکههای دیجیتال میباشد. برای رسیدن به اهداف مورد نظر، قبل از شروع هر فعالیت دیجیتال مارکتنیگ، نیاز به توسعه یک برنامه سنجیده و مناسب میباشد. تجربه نشان میدهد که چالش رایج در جایی است که شروع به نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ میکنید. برای نوشتن این برنامه نیاز به گزارشهای طولانی و حجیم نمیباشد، بلکه یک استراتژی خوب را میتوان به بهترین صورت در دو یا سه برگه A4 به صورت جدولی خلاصه کرد.
چالش دیگر وسعت و مقیاس دیجیتال مارکتینگ است. تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ بسیاری مانند بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی اجتماعی برای بهبود تجربه دیجیتال وبسایت شما وجود دارند. در هر تکنیک بازاریابی دیجیتال بسیاری از تاکتیکهای دقیق و مفصل وجود دارند که برای موفقیت مهم هستند، بنابراین آنها باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و اولویت بندی شوند. برای مثال از محتوای ثابت برای ارسال ایمیل خودکار، شخصی سازی وبسایت تا برنامهریزیهای آن، مورد هدف قرار دادن و ایجاد تکنیک آسمان خراش (skyscraper) در تولید محتوا برای جستجوی ارگانیک.
برای توسعه هر استراتژی به یک برنامه منظم و اجرای دقیق نیاز دارید. یکی از دلایلی که بسیاری از کسب و کارها شکست میخورند این است که برنامهای برای استراتژی خود ندارند. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که برنامهای بنویسید و آن را دقیق اجرا کنید.
آیا شما جزو یکی از شرکتهایی هستید که هنوز استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارید؟ در ادامه دو راهکار ساده، برای ایجاد یک برنامه دیجیتال پیشنهاد میشود:
بعد از آن، چه اقدامات و نکاتی را باید در نظر گرفت؟
از سال 2012، یک نظرسنجی غیر رسمی انجام شد تا معلوم شود که چگونه به طور گسترده استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ توسط صاحبان کسب و کار استفاده میشود. نتایج نشان داد که پیشرفتهای بزرگ و چشمگیری در طول سالها اتفاق افتاده است. چند سال پیش ما حدود دو سوم تا سه چهارم را یافتیم که برنامه دیجیتال مارکتنیگ در بازاریابی دیجیتال خود نداشتند. در حال حاضر، این تعداد به 49% در آخرین نظرسنجی کاهش یافته است و این بدان معناست که تقریبا نیمی هنوز بازاریابی دیجیتال خود را بدون داشتن هیچ گونه استراتژی انجام میدهند.
این همان چیزی است که در مطالعه خود در مورد سطح استفاده از دیجیتال مارکتینگ یافتیم:
بنابراین، آخرین تحقیقات ما نشان میدهد که رویکرد بهبود یافته در خصوص استفاده از این نوع بازاریابی وجود دارد و کمتر از نیمی کسب و کارها بدون استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند. اگر شما جزو یکی از این شرکتها دارای استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستید، به شما تبریک میگوییم. اما اگر نیستید ادامه مطلب را بخوانید.
شرکتهایی که بدون استراتژی دیجیتال هستند، هدف استراتژیک مشخصی برای بدست آوردن مشتریان جدید یا ایجاد روابط عمیقتر با مشتریان فعلی به صورت آنلاین ندارند. در نتیجه اگر اهدافی برای مقاصد دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید، احتمالا منابع کافی برای رسیدن به این اهداف نخواهید داشت و در نهایت از طریق تجزیه و تحلیل متوجه نخواهید شد که آیا به اهداف خود دست مییابید یا خیر.
در صورتی که در خصوص تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین تحقیق نکنید ممکن است نیازهای مشتریان آنلاین نادیده گرفته شود. شاید مهم تر از آن این باشد که شما بازار آنلاین خود را درک نمیکنید. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص، خصوصیات مخاطبان مورد نظر را تعیین میکند. بازارهای سنتی با بازارهای آنلاین و دیجیتال امروزی از نظر انواع مختلف خصوصیات و رفتار مشتری، رقبا، پیشنهادات و ارتباطات بازاریابی متفاوت خواهد بود. با یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ میتوانید بازار خود را ارزیابی کنید و با موقعیت استراتژیک خود با بازار روبرو شوید. یک ابزار بسیار عالی پیشنهادی که در آن میتوانید سطح تقاضای مشتری را بیابید، استفاده از Google's Keyword planner است تا ببینید چگونه جستجوگران به سایت شما جذب می شوند یا چه تعدادی از افراد علاقه مند به محصولات یا خدمات شما هستند.
اگر به اندازه کافی منابعی را برای دیجیتال مارکتینگ اختصاص ندهید یا دارای رویکردی تک منظوره بدون استراتژی تعریف شده باشید، در نتیجه رقبا سهم بازار شما را خواهند گرفت و در واقع جایی نخواهید داشت. برای جلوگیری از این اتفاق فقط از استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص استفاده کنید.
تعریف پیشنهادات آنلاین ارزشمند و شفاف به مشتری کمک خواهد کرد که خدمات آنلاین خود را برای مشتریان فعلی و جدید تان متمایز کنید و این کار باعث وفادارای مشتریان به شما خواهد شد. توسعه استراتژی بازاریابی رقابتی برای بسیاری از سازمانها مهم است زیرا محتوا باعث تعامل مخاطبان شما از طریق کانالهای مختلف مانند جستجو، بازاریابی ایمیلی و اجتماعی و وبلاگ میشود.
اغلب گفته میشود که رسانههای دیجیتال قابل سنجشترین رسانهها هستند. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکز و مشابه آنها تنها به شما حجم بازدید را خواهند گفت و هیچ اطلاعاتی در مورد احساسات و نحوه خرید مشتریان را نمیگوید. بنابراین باید از ابزارهای دیگری استفاده کنید تا بتوانید نقاط ضعف و بازخورد کاربران را متوجه شوید.
چه یک بازاریاب دیجیتال متخصص یا یک آژانس دیجیتال مستقل باشید باید فعالیتهای بازاریابی دیجیتالی خود را به صورت ذخیره اطلاعات تکمیل کنید. راه آسان تر این است که پیکیج دیجیتال مارکتینگ را به بخشهای مناسبتر تقسیم کنید، ولی تأثیر این روش کمتر است. رسانههای دیجیتال زمانی بهترین عملکرد و بازده را دارند که با رسانههای سنتی و کانالهای پاسخگو ادغام شوند. توصیه میشود که استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه را توسعه دهید و فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ بخشی از برنامه بازاریابی شما و بخشی از کسب و کارتان به طور معمول شود.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ باعث ادغام بازاریابی دیجیتال و روشهای بازاریابی متعارف (conventional marketing) میشود. دیجیتال مارکتینگ تنها در مورد بهینهسازی وبسایتها، شبکههای اجتماعی و موتور جستجو نمیباشد؛ بلکه شامل کانالها، عناصر و تاکیتکهای دیگر میباشد. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص شما را قادر میسازد تا درک کنید که چگونه این تکنیکها میتوانند برای ایجاد نتایج مطلوب ادغام شوند.
منابع کافی برای برنامهریزی و اجرای بازاریابی الکترونیکی اختصاص نمییابد و ممکن است کمبود مهارتهای خاص بازاریابی اینترنتی وجود داشته باشد. بنابراین کمبود بودجه منجر خواهد شد نتوانید پاسخ مؤثری به تهدیدات رقبا انجام دهید. دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با دیگر تکنیکهای بازاریابی متداول مقرون به صرفهتر است.
حتی اگر منابع کافی برای بازاریابی اینترنتی داشته باشید، باز هم ممکن است منابع تان به هدر برود. این امر به ویژه برای شرکتهای بزرگتر است که دارای بخشهای مختلف بازاریابی هستند و برای انجام وظایف بازاریابی آنلاین مشابه هم اقدام میکنند، رخ می دهد. بدون یک استراتژی مشخص به دلیل دوباره کاری فعالیتها برای دستیابی به اهداف مشابه، زمان و پول خود را از دست میدهید.
اگر به برندهای برتر آنلاین مانند آمازون، دل، گوگل و غیره نگاهی کنید، همه آنها مدام در حال تکاپو هستند و دائما روشهای جدید را امتحان میکنند تا مخاطبان آنلاین خود را حفظ کنند و یا افراد بیشتری را بدست آورند. یک استراتژی دیجیتال به کسب و کارها کمک میکند تا رویکرد جدیدی را برای حفظ مشتریان در هر زمان خاص فراهم کنند. این آگاهی به کسب و کارها این امکان را میدهد تا روندهای در حال ظهور و اقدامات لازم را در لحظه مناسب ارزیابی کنند.
هر شرکتی که دارای وبسایت است میتواند دادههای مرتبط به خود را تجزیه و تحلیل کند، اما مدیران ارشد تضمین نمیکنند که تیم شان وقت لازم برای بررسی این کار را داشته باشد. داشتن یک استراتژی این امکان را برای شما فراهم میکند تا اصول و پایه تجارت تان را برآورد کنید. در نتیجه میتوانید به بهبود مستمر جنبههای کلیدی مانند بازاریابی جستجو، تجربه کاربری سایت، بازاریابی ایمیلی و شبکههای اجتماعی بپردازید.
منابعی برای مطالع بیشتر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت