در اینجا بررسی مختصری از مزایا و معایب هفت موتور جستجو محبوب و چند نکته برای بهینهسازی آورده شده است. هنگامی که ما روزانه در آنالیز و بررسی ترافیک " ارگانیک گوگل" یا "یا cpc گوگل - تبلیغات کلیکی" هستیم، فرصتهای از دست رفته بسیاری در این میان وجود دارد؛ چرا که گاهی اوقات هزاران فرصت دیگر که در اطرافمان وجود دارد را نمی بینیم. از این رو، باید برای آن هزینهای بپردازیم که میتواند شرایط بهتری را برای ترافیک سایت و / یا بهبود آن با تلاش کمتر ایجاد کند. این مطلب نگاهی به هفت موتور جستجوی معروف (بله، چیزی بیش از یک موتور جستجو معروف بجز گوگل وجود دارد)، و بررسی مختصر آنها دارد.
گوگل با در اختیار داشتن بیش از ۷۵ درصد از سهم بازار جستجو، نیازی به معرفی شدن ندارد. با این حال، این موتور جستجو در صدر همه ی لیستهای مرتبط با موتورهای جستجو قرار میگیرد.
این موتور جستجو به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ توسط سرگیی برین و لری پیج عرضه شد و آنها در سال ۱۹۹۹ پیشنهاد 750 هزار دلاری را برای فروش آن ارائه نمودند. این پیشنهاد رد شده، گوگل را در صدر لیست "معاملات تجاری بد" قرار داد. شرکت آلفابت گوگل در حال حاضر حدود ۶۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد. گوگل به غیر از توانمندسازی نتایج جستجوی خود، نتایج جستجو را برای طیف گستردهای از موتورهای دیگر ، از جمله Ask.com ارائه می کند.
جذابیت بالایی که برای قرارگیری در صدر نتایج جستجو گوگل وجود دارد، ترافیک بالقوه ی گسترده ای را ایجاد می کند. عیب آن، این است که هر کسی این ترافیک را برای خود میخواهد و در نتیجه جستجوی ارگانیک و جستجوی رقابتی و پرداخت شده آن، هزینه بر تر است. علاوه بر این، بسیاری استدلال میکنند که گوگل با امتیاز دهی به واسطه کلیک روی وب سایتها و دستیابی مستقیم به نیازها و مقاصد کاربران، نتایج جستجوی پرداختی را کاهش میدهد و رقابت را کمهزینهتر میکند.
موتور جستجو یوتیوب در سال ۲۰۰۵ توسط PayPal تاسیس شد و یک سال بعد توسط گوگل خریداری شد، و به موتور جستجو دوم محبوب تبدیل گشت. در یوتیوب بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر در ماه وجود دارد و هر روز بیش از ۱ میلیارد ساعت ویدیو به کاربران نشان داده می شود (درست خواندید … میلیارد)
اگر در مورد اولین ویدیو آپلود شده در یوتیوب (برای دیدن ویدئو ویپیان خود را روشن کنید) کنجکاو هستید (این ویدئو بیش از 108 میلیون بازدید دارد) جالب است بدانید که آن یک کلیپ ۱۹ ثانیهای از یکی از بنیانگذارانش به نام "جاوید کریم" در باغوحش است.
اگر از جانب گوگل به ماجرا نگاه کنیم، نگاه به این ترافیک زیاد بسیار آسان است، اما برای بازاریابان خطر محسوب میشود. استفاده از یوتیوب به عنوان ابزاری برای دریافت ترافیک نمیتواند دستکم گرفته شود. با این حال، با توجه به اینکه بیش از ۳۰۰ ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود میشود، استفاده از این موتور جستجو میتواند چالش برانگیز باشد.
با توجه به فرصتهای پرداختی تحت سیستم گوگل ادوردز رقابت با آن هزینه کمتری دارد. به عبارت دیگر، اگر بتوانید توجه کاربران مورد نظر خود را در یوتیوب با تبلیغات شگفتانگیز مانند آنهایی که توسط GoPro یا Blendtec انجام میشوند، جلب کنید، شما میتوانید تبلیغات ارزانی داشته باشید
آمازون در سال ۱۹۹۵ راهاندازی شد و به عنوان یکی از اولین شرکتهای بزرگ فروش کالا به صورت آنلاین رشد کرد. در ابتدا آمازون، شروع به فروش کتاب به صورت آنلاین کرد، اما به سرعت گسترش یافت. در سال 1999 ، بنیانگذار آن یعنی جف بزوس به دلیل محبوبیت آمازون و در دسترس قرار دادن امکان خرید آنلاین برای مردم، برنده جایزه Times Person of the Year شد.
آمازون آنقدر موفق است که سال گذشته بیش از نیمی از جستجوهای خرید آنلاین را به خود اختصاص داده است. آمازون این موفقیت را با ارائه امکان دسترسی مشتریان به غذاهای تازه ارگانیک با فروشگاه هول فودز مارکت به دست آورد و می توان مطمئن بود که با این روند، همچنان به صعود خود ادامه می دهد.
چه کسی را می توان پیدا کرد که یک رابط بلوتوث با آووکادو تازه و ارگانیک نخواهد؟
نکات مثبت موتور جستجو آمازون با گوگل قابل قیاس است. مثلا اگر میخواهید ویجتهای آبی بفروشید و میخواهید که افرادی که در جستجوی آن هستند شما را به آسانی بیابند، آمازون گزینه مناسبی در این زمینه است.
در حقیقت، آمازون براساس ارقام، به شما کمک میکنند تا در گوگل رتبهبندی شده و مشتریان خود را پیدا کنید. اما اگر به سراغ آمازون نروید، موفقیت چندانی به دست نخواهید آورد. عیب آمازون این است که رقابت در آن شدید است، و قیمتگذاری در آن برای مقایسه با دیگر فروشندگان مشابه، آسان است. محصولات رقابتی، و هزینه فروش آنها در آن واحد، میتواند بسیار پرهزینه باشد.
ورود به مراحل اولیه فروش در آن سخت است، آن هم تنها اگر شما یک محصول منحصر به فرد نداشته باشید؛ چرا که فروش و بازخورد مشتریان برای رتبهبندی اهمیت دارد. به همین دلیل، شرکتهای تاسیسشده با محصولات خوب و شهرت کافی میتوانند جایگاه خود را به خوبی در این سایت حفظ کنند.
همچنین گزینههای CPC برای تبلیغ محصول در آمازون وجود دارد. این تبلیغات کمی گران هستند ، اما شما در انتهای چرخه خرید می توانید مشتریان خود را داشته باشید، شاید از خودتان بپرسید که پس واقعا موتور جستجویی در کار نیست؟ خیلی زود است که بگوییم چگونه الکسا جستجو و فروش آمازون را تحتتاثیر قرار خواهد داد، اما این مهمترین بخش ماجرا فروش و جستجو در این سایت است.
در سال ۲۰۰۶، فیس بوک (همانطور که میدانیم) متولد شد. از سال ۲۰۰۴ تا آن زمان، فیسبوک تنها برای دانشجویان قابل استفاده بود و در سال ۲۰۰۶، جهانی شد. البته این یک حرکت طبیعی نیست؛ آنهم وقتی که فیسبوک را با دیگر موتور های جستجو مقایسه می کنیم، با این توصیفات اما سال گذشته فیسبوک بیش از 2 میلیارد جستجو در روز داشت که از بینگ پیشی گرفت.
فیس بوک با بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر در هر ماه، به مشاغل و تبلیغ کنندگان امکان دسترسی باورنکردنی به بازار را می دهد و شرایط ارائه خدمات و محصولات به افراد مختلف را فراهم می کند؛ به این معنی که به کاربران توصیه می کند که اگر از فلان خدمات استفاده کنند یا فلان محصول را خریداری کنند به نتیجه بهتری می رسند.
چگونگی نمایش تبلیغات و پیشنهادات در فیسبوک بسیار آشکار است، فیسبوک بزرگترین پایگاه حرفه ای کاربران است که البته این در مورد تمامی پلتفرم های مشابه هم صادق است. بسته به تعداد افراد مورد نظر، هزینه تبلیغ در آن میتواند تا چند دلار به ازای هر کلیک بسیار ارزانتر از گوگل ادوردز باشد، اما باز هم تبلیغ در آن تا حدی گران است. برخی استدلال می کنند که فیسبوک بازخورد لازم از نظر موفقیت در تبلیغات را ندارد.
این در حالی است که ترافیک از طریق سیستم جستجوی ادوردز با عبارت های جستجو (در گوگل حداقل) یک تناسب ذاتی دارد، بسیاری از تبلیغات فیس بوک بر اساس عناوین مشاغل، مکانها، علایق و دیگر دادههای خاص به کاربران نشان داده می شود. با این حال، فیسبوک یک رسانه عالی برای دستیابی به کاربرانی است که هیچ آشنایی با شما و خدمات تان ندارند.
میخواهید محصول جدیدی را ارائه کنید؟ به واسطه فیسبوک می توانید دفترچه راهنمای الکترونیکی محصول خود را در اختیار کاربرانی قرار دهید که از وجود محصول تان بی خبرند؛ فیس بوک انعطاف زیادی در این زمینه دارد.
در حالی که دسترسی ارگانیک فیسبوک در چند سال اخیر به طور چشمگیری کاهش پیدا کردهاست، این پلتفرم میتواند منبع خوبی از ترافیک پرداختنشده باشد. یعنی، حصول اطمینان از اینکه شما وفاداری خاصی به یک برند دارید و به طور مداوم در حال تولید محتوای خوب هستید. تعامل سازگار، کلید رتبهبندی ارگانیک در این موتور جستجو است.
موتور جستجو بینگ در سال 2009 جایگزین جستجوی MSN شد. این موتور جستجو در ابتدا تنها ۸.۴ درصد از سهم بازار جستجو را در اختیار داشت و سپس از 10 درصد هم پیشی گرفت و در معامله سال بعد، برای موتور جستجوی یاهو این رقم به 28.1 درصد رسید در سال ۲۰۱۶، آنها AOL را به سایتهایی که نتایج جستجو را ارایه میدهند، اضافه کردند. این موارد به آنها یک فرصت ویژه داد. آخرین دادهها از مایکروسافت نشان میدهد که این موتور جستجو اکنون به ۳۳ درصد از جستجوهای آمریکا قدرت می دهد.
موتور جستجو بینگ تلاش های زیادی در فضای تبلیغات برای رقابت با موتور جستجو گوگل انجام دادهاست و تعدادی از ویژگیهای خاص را به آگهیهای تبلیغاتی خود اضافه کرده است؛ ازجمله بهبود عملکرد AdWords تا تغییرات منطبق با کلمات کلیدی و بهبود گزارشات. روند کار در این موتور جستجو به صورت استاندارد انجام می شود و به مدیرانی که قبلا با AdWords آشنایی دارند، کمک می کند.
در حالی که موتور جستجو بینگ سهمی که گوگل در بازار موتور جستجو دارد را در اختیار ندارد، اما در بسیاری از کشور ها از جمله ایالاتمتحده و انگلیس قابل توجه قرار می گیرد. استفاده از الگوریتم های آن، به اندازه موتور جستجو گوگل پیچیده نیست و باعث میشود که درک، پیشبینی، و بهینه کردن با آن، آسانتر شود. در حالی که این یک وضعیت پایدار نخواهد بود.
با توجه به ترافیک پایین تر، سئو مثبت در 10 نتیجه جستجو بینگ کم است و الگوریتم های آن ROI (نرخ بازگشت سرمایه) خوبی را ارائه می کنند. از نظر درج آگهی، سیستمهای پیچیده تری برای کار با موتور جستجو بینگ وجود دارند؛ اما بینگ به وضوح به سرعت در حال رشد است. با توجه به حجم و سهولت راهاندازی کمپین های ادوردز در این موتور جستجو، ایجاد CPC آسان است.
نکته: اینکه تبلیغات کمپین AdWords خود را در بینگ کپی کنید ساده نیست. هر موتور جستجو برای کنترل CPC و مخاطبان خود نیاز به مدیریت مجزا دارد (در نتیجه نرخ تبدیل در آن متغیر است). با این حال ، کپی کردن کمپینها در این موتور جستجو، می تواند روند کار را تا حد زیادی سرعت ببخشد.
برای سایت خود رپورتاژ آگهی هدفمند داشته باشید.
موتور جستجو بایدو در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و یک موتور جستجوی غالب در چین به حساب میآید که بیش از 82 درصد سهم بازاری را در اختیار دارد که گوگل با 0.61 درصد و بینگ با 0.37 درصد در آن بازار حضور دارند.
بنیانگذاران این موتور جستجو، سرمایه گذاریهای کلانی را در زمینهی هوش مصنوعی انجام میدهند. در خارج از چین، بایدو نفوذ اندکی دارد. بایدو در این کشور، ۳.۳ میلیارد جستجو در روز را توسط افراد به خود اختصاص می دهد.
جنبه منفی موتور جستجو بایدو این است که تنها به یک بازار دسترسی دارد. اما در عین حال بازاری که به آن دسترسی دارد بسیار عظیم است.
براین اساس، درک این مسئله که دسترسی به بازار چین مانند دسترسی به هیچ مورد مشابه دیگر نیست، حیاتی است. تصاویر ، نوشتهها و فرهنگ موجود در آن کاملاً متفاوت است و گوگل ترنسلیتی وجود ندارد تا به شما کمک کند مشتریان بیشتری داشته باشید.
برای دسترسی به بازار چین از طریق موتور جستجو بایدو، به کسی که به این زبان صحبت میکند و فرهنگ بازاریابی چینی را درک میکند نیاز دارید ( آن هم نه فقط یک نفر در یک تیم، این کار نیاز به آموزش طولانی مدت دارد).
به طور کلی ، الگوریتمهای ارگانیک این موتور جستجو نسبت به موتور جستجو گوگل سادهتر هستند و سیستمهای پرداخت آنها پس از راهاندازی سادهتر می شوند اما اگر در خارج از این کشور زندگی می کنید ، نصب آن دشوار است.
شرکت یاندکس در پروژهای که توسط دو برنامهنویس روس برای کمک به طبقهبندی ثبت اختراعات در سال ۱۹۹۰ تحت نظارت این شرکت آغاز شدهاست، ریشه دارد. اصطلاح یاندکس در سال 1993 تصویب شد که به معنای " iNDEXer دیگر" بود. دامنه Yandex.ru در سال 1997 راه اندازی شد.
در سال 2011 ، آنها در بورس اوراق بهادار نیویورک با IPO 1.3 میلیارد دلار به بازار آمدند و دومین موتور جستجو بزرگ در آن زمان (بعد از گوگل) بودند. موتور جستجو یاندکس در حال حاضر بیش از نیمی از کل جستجوها در روسیه را تأمین می کند.
همانند بیشتر موتورهای جستجو کوچکتر (در مقایسه با گوگل)، ترافیک کمتری برای شرکت یاندکس وجود دارد اما این رقابت هم به صورت ارگانیک و هم به صورت پرداختی پایینتر است. الگوریتم هایی که توسط شرکت یاندکس بکار گرفته میشوند نسبت به گوگل ساده تر هستند و در نتیجه ارزیابی و بهینهسازی آنها آسانتر است.
خبر بد: در حالی که الگوریتم های موتور جستجو یاندکس ساده تر هستند، اما آنها عناصری دارند که کار را برای خارجیها دشوار میسازند - از جمله ارزش دهی بالاتر بسته به منطقه جغرافیایی کاربر.
بدیهی است که سیستم پرداختی این موتور جستجو انعطافپذیرتر است و در مقایسه با گوگل، فیس بوک و بینگ، ارزان تر است. به عنوان مثال، رتبهبندی برای "کازینو" بیش از ۵۵ دلار برای هر کلیک در آمریکا و تنها ۸۰ دلار در روز با یاندکس هزینه خواهد داشت. البته ، این یک کلمه انگلیسی است ، بکار بردن واژه "казино – به معنای کازینو" روسی فقط 1.02 دلار هزینه دارد.
منابع سئو و طراحی سایت: